Hubnutí po padesátce

12.09.2017 10:39

Padesátka je významným jubileem, určitou hranicí, kdy člověku končí reprodukční období, tím máme na mysli především ženy. Ale i mužům ubývá testosteronu a nemusí být už pohlavně tak aktivní jako dříve. V organismu nastávají hormonální změny. Ženám klesá jejich pohlavní hormon estrogen, což má dalekosáhlé důsledky i na jejich zdraví včetně štíhlé linie. A přibírat mohou i muži, také vlivem změn, které se v jejich těle dějí.

Recept, jak zhubnout a udržet přiměřenou hmotnost je o poznání složitější, než dříve v mladším věku. Proč? Hormonální procesy způsobují, že se tuková tkáň shromažďuje tam, kde jste ji ještě před pár lety neměli.

Klesá také obsah kolagenu v pokožce. Kůže ztrácí mladistvý vzhled, pružnost, ohebnost. U žen může docházet k tomu, že přiberou a přitom jí stejné množství potravy jako předtím. Nijak nezvyšují svůj kalorický příjem. To je daň z hormonálních změn.

Lidé obou pohlaví také ztrácí vitalitu. Mají méně chuti k pohybu než dříve, jsou raději v klidu, odpočívají. I snížení pohybové aktivity potom samozřejmě má vliv na usazování tuku na břiše, zadečku, bocích. Dobrou zprávou je ovšem to, že se nemusíte nečinně poddat osudu a čekat, co bude. Zdravé hubnutí funguje i po padesátce a s trochou odvahy, trpělivosti, vůle se dají nadbytečné kilogramy zvládnout.


Vyvážená strava

V tomto období je také velice důležité jíst vyvážené potraviny . Metabolismus se zpomaluje. To znamená, že klesá i bazální spotřeba energie. Právě proto se může stát zejména ženám, že když budou jíst stejné množství jídla jako dosud, přiberou. Jejich energetická spotřeba poklesla. Tím pádem je třeba omezit množství potravy, jinak se nespotřebovaná energie bude v těle ukládat ve formě tuku.

Uvádí se, že pokles energetické spotřeby může být až o celou třetinu objemu potravy, ale jde samozřejmě o individuální záležitost. U někoho může být pokles větší, u někoho menší. Budete-li ale dodržovat vyváženou stravu a lehce omezíte množství, získáte dostatek energie. Vyvarujte se také prohřešků proti zdravé výživě, může to mít nepříjemné i zdravotní následky, a to i tehdy, že pravidla zdravé výživy porušíte třeba nechtěně a nevědomě.

Vyplatí se nahradit kaloricky hodně vydatné potraviny lehčími variantami. Je dobré vsadit na kvalitní a výživná jídla, stačí jich potom konzumovat menší množství a efekt je stejný. Jednoznačné pravidlo zní: Nikdy nehladovět. Nepodceňujte také pitný režim. Pomůže vám rozhýbat metabolismus, udrží vláčnou pleť.

 Výborné je zařadit do stravy oleje jako olivový nebo konopný. Hodně pomohou i ořechy. Vyhýbejte se jednoduchým cukrům. Nejenom, že se po nich tloustne, budete také unavenější. Jestliže si nedokážete občas odepřít alkohol, alespoň se vyhýbejte ostřejším nápojům a pijte vinný střik, který je lehký a nepříliš kalorický.

Nezapomínejte na dostatek bílkovin. Pomohou vám vyživit svaou hmotu a dobře zasytí. Potřebujete také pravidelně doplňovat zásoby nejenom vitamínů, ale i minerálů, které  rozproudí zlenivělý metabolismus. Zdrojem minerálů je listová zelenina, semínka, luštěniny, ovesné vločky.