Železo - V jakých potravinách hledat ?

16.05.2017 18:03

Doporučená denní dávka

Doporučený příjem železa na den je 14 mg. Tato dávka je určena pro dospělé osoby.

V těhotenství a při kojení jsou nároky na příjem železa vyšší.

Kde se železo nachází?

  • Maso - vepřové, hovězí a jehněčí maso
  • Vnitřnosti - hlavně játra
  • Ovoce - červené hrozny, jahody, černý rybíz, maliny, švestky, ostružiny, avokádo, hrušky, meruňky (i sušené), fíky, rozinky atd.
  • Zelenina - červená řepa, červené zelí, brokolice, chřest, celer, saláty, špenát atd.
  • Obiloviny - oves, pšenice, žito, pohanka, bulgur atd.
  • Luštěniny - čočka, fazole, hrách, sója, cizrna
  • Ořechy - pistácie, lískové ořechy, kešu, mandle, para ořechy, piniové ořechy atd.
  • Semena - mák, slunečnice, sezam
  • Další - sušené houby, droždí, mořské plody, hořká čokoláda, červené víno, vejce atd.

Doplňky stravy

Pokud přijímáte málo potravin, které obsahují železo nebo se vám nedaří stravou zvýšit jeho množství, pomáhá sáhnout po doplňcích stravy. V lékárně bez receptu koupíte tablety, šumivé tablety nebo sirup. Tyto doplňky stravy se prodávají volně bez receptu, železo ale může předepsat lékař. Nejčastěji se užívá železo v tabletách kvůli menší pachuti v ústech.


Jak se projevuje nedostatek železa?

Příznaky nedostatku železa mohou být různé, mezi ty nejčastější patří následující:

  • Únava
  • Bolesti hlavy
  • Snížená koncentrace
  • Špatný prospěch u dětí
  • Světlá, bledá pokožka
  • Problémy s trávením
  • Synkopy a závratě
  • Problémy s nehty a vlasy
  • Rychlý dech
  • Zimomřivost
  • Anémie